Frågor & Svar

Om Foodweek

Vad är egentligen Foodweek?

Foodweek är ett matfokuserat event på flera restauranger som pågår under en vecka i en stad.

För restauranger är det en chans att visa upp sig, ge kunderna en chans att prova nya och gamla favoritrestauranger, erbjuda det bästa med en specialutvecklad meny som delas mellan vänner, släkt eller kanske på en AW.

För gourmeter är Foodweek en chans att testa de bästa restaurangerna och menyerna till specialpris. Varför inte smaka ny spännande mat och ha en härlig kväll tillsammans där alla provar ”varandras mat” via sharing concept.


Foodweek är restaurangernas chans att erbjuda husets specialiteter, introducera dyrare rätter som kunden kanske vanligtvis inte beställer men nu kommer att prova. Kocken kan göra en meny som är perfekt anpassad i smaker för framtida beställningar. Exempelvis en italiensk restaurang som erbjuder en komplett måltid med antipasto, primo, secondo och dolce som en meny. Eller Thai som serverar många olika rätter för att kunder ska inse att det finns mer än Pad Thai och curry.

Foodweekmenyn serveras med ett så kallat ”sharing concept”, där rätterna delas av sällskapet vid bordet. Sharing concept gör att alla kan prova de olika rätterna, rätterna kan serveras snabbt och nylagade. Som vi alla vet så ser grannens beställning ofta extra god ut, nu kan du prova!

Foodweek är perfekt för födelsedagar, företag, en kväll med hela familjen eller goda vänner. 


Bokning sker online för minst 4 personer. Genom att kunder förbokar kan restaurangen förbereda råvarubeställningen på ett sätt som inte ger något svinn, vilket gör att de kan servera en fantastisk meny till ett bra pris.

Om reservation

Hur får man tidig tillgång till bokningen?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev på startsidan.

Hur gör man en Foodweek-bokning?

Klicka på restauranger uppe till vänster i menyn. Välj vilken restaurang du är intresserad av. Välj hur många gäster ni är, vilken dag ni vill boka och vilken tid. Klicka "Boka nu".

Vad menas med delningskoncept?

Delningskoncept innebär att all mat serveras som hemma. Maten kommer på serveringsfat, alla får en varsin tom tallrik och så får alla ta för sig av den goda maten. På detta sätt får alla smaka och uppleva maten tillsammans.

Varför kan man bara boka för minst fyra personer?

Bokningarna är från fyra personer eftersom Foodweek har ett delningskoncept, då behöver vi ni vara minst fyra personer för att faktiskt få lite olika rätter att dela på. Tack vare detta kan restaurangerna också erbjuda effektiv service och fantastisk mat till ett bra pris.

Hur gör jag en bokning om jag har med barn?

Barn som inte använder barnstolar räknas med i sällskapet och ska därför ha en egen plats, så boka för dem som vanligt. Har du däremot barn som sitter i barnstol får du själv ta tontakt med restaurangen för att bekräfta att de har lediga barnstolar.

Hur gör jag om jag har speciella krav? T.ex. allergier, kostpreferenser eller krav om placering.

Om du har vissa krav på ditt besök, särskild kost, allergier eller krav på placering m.m., rekommenderar vi att du tar kontakt med restaurangen redan innan du genomför din bokning. Restaurangen har rätt att tacka nej till gästens begäran om att ersätta en rätt i evenemangsmenyn för en specificerad rätt på grund av deras kostpreferenser. Därför är det bra att först kontakta restaurangen för att veta om det finns en alternativ plan.

När det gäller övriga speciella krav såsom en fönsterplats, etc., kommer restaurangen vanligtvis att ordna efter den faktiska situationen. Det kommer att finnas tillfällen då särskilda krav inte kan uppfyllas, därför är det bra att ha en dialog med restaurangen i förväg.

Önskemål, som inte är faktiska krav för ditt besök, kan lämnas som en kommentar när du gör bokningen. Men det finns ingen garanti att önskan kan uppfyllas.

Kommer restaurangen att ta ut andra avgifter utöver det jag betalar när jag bokar på foodweek.se?

Det du betalar för när du bokar en plats via foodweek är maten som framgår av evenemangsmenyn. Dryck eller annan mat som du köper till under ditt restaurangbesök ingår inte och då tillkommer det en kostnad under kvällen, likt ett traditionellt restaurangbesök. 

Innehåller menyn drycker?

Nej, drycker köps separat. Foodweek kommer erbjuda dryckespacket för vissa restauranger. E-post kommer i så fall skickas ut om detta.

Varför är några av restaurangerna fullbokade på kort tid?

Vissa restauranger är riktigt populära och har ett gott rykte, detta kan leda till att restaurangerna blir fullbokade redan inom några minuter. Vi föreslår att du är på hugget när bokningen öppnar och snabbt letar dig fram och bokar dina favoritrestauranger direkt.

Varför kan vissa tider inte väljas att boka?

Det betyder att restaurangen redan är fullbokad eller så har restaurangen inga öppna reservationer på grund av privata tillställningar. Försök istället med en annan tid. Om alla tiderna du vill boka är fulla kan du med fördel återkomma till foodweek.se då och då se om någon gäst kan ha avbokat sin tid. 

Kan jag beställa något annat eller välja andra menyer efter ankomsten till restaurangen?

Foodweek-menyn går inte att byta eller ändra. Det är den du har beställt och betalt i samband med din bokning. Däremot kan du alltid beställa ytterligare mat från restaurangens ordinarie meny om du vill ha något mer. 

Varför fick jag inget e-post med bekräftelse efter bokningen?

Om du inte har fått din bokningsbekräftelse via e-post kan du kontrollera om mailet hamnat i din skräppost. Hittar du inte bekräftelsen där heller kontrollerar du om pengar dragits från ditt konto. Har det dragits pengar från ditt konto har bokningen med största sannolikhet gått igenom, kontakta oss via formuläret så hjälper vi dig med din bokningsbekräftelse. Har det däremot inte dragits några pengar från ditt konto så har bokningen inte gått igenom, du kan då försöka boka igen på nytt. Uppstår det några konstigheter är du alltid välkommen att höra av dig till oss via ovan formulär!

Bokningsinformation kan kontrolleras i e-postmeddelandet.

De möjliga orsakerna till att du inte får ett e-postmeddelande är följande:

1. Det kan förekomma en försening i att posten tas emot eller skickas, kolla senare.

2. E-postmeddelandet kan kännas igen som spam av systemet, du kan försöka hitta det i din skräppostmapp.

3. Din brevlåda har en hög säkerhetsnivå och mail kan inte skickas till din brevlåda.

4. Din bokning gick inte igenom.

Om bokningshantering

Hur avbokar/ändrar jag en bokning? 

Kontakta oss senast 10 dagar innan din bokning, så hjälper vi dig att avboka eller ändra din bokning.

Kan jag göra en bokning eller avboka/ändra en bokning via telefon? 

Nej, allt görs på Foodweek.se

Vad behöver jag göra om jag inte kan komma i tid? 

Foodweek och restaurangen kan erbjuda en attraktivt meny tack vare att vi inte har något matsvinn och kan planera gästernas ankomst. Om ni blir sena, kontakta restaurangen och diskutera med dem. Notera att restaurangen kan behöva vägra att servera er om ni inte kommer på bokad tid om det inte finns lediga bord.

Vad ska jag göra om restaurangen säger att de inte tagit emot min bokning?

Om du kommer till restaurangen och får veta att de inte har tagit emot bokningen kan du visa ditt bokningsbekräftelse för restaurangen. Om de insisterar på att de inte kan hitta bokningen kan du alltid kontakta oss så följer vi upp med restaurangen för att se vad som hände.

Finns det någon klädkod?

De flesta restauranger har ingen klädkod, men vissa exklusiva restauranger kan ha. Om restaurangen har en speciell klädkod kommer det att nämnas i menyn eller på restaurangevenemangets sida.

Hur kommunicerar man om problem med mat eller service? 

Om du är missnöjd med mat eller service är det något du får diskutera med restaurangen, då det är de som står för den biten. Foodweek är dock väldigt intresserade av din upplevelse, både negativ och positiv. Det ligger i vårt största intresse att förmedla en fantastisk upplevelse! Vi tar gärna emot din feedback här.

Om betalning

Om betalningen redan har dragits, men beställningen fortfarande visar att den inte har betalats, vad ska jag göra?

Kontakta oss via kontakformuläret så löser vi det.

När är sista dagen att avboka?

10 dagar innan din bokning.

Collapsible row

Hur lång tid tar återbetalningen? 

Mellan 3-10 arbetsdagar beroede på bank och val av betalningsmetod.

Om review-tävlingen

Review-tävlingen?

Vi kommer gå igenom alla inlägg som är #foodweekse och @foodweek.se samt med stadsnamnet tex #Karlshamn på Facebook, Instagram, YouTube och TikTok. Sista dagen på stadens Foodweek kommer de bästa bilderna, videorna och recensionerna utnämnas, få sitt namn som en av de tre och genom dragning kommer en vinnare sedan lottas ut. Info om priser kan du läsa här.

Hur ökar jag mina chanser?

En bra bild eller video, välskriven och underhållande recension som många tycker är intressant är vad vi letar efter.

Hur vet jag om jag har eller vunnit?

Vi kommer meddela dig via den social media som du lagt upp inlägget på.

Vad händer om jag vinner?

Vi kommer meddela dig via den social media som du lagt upp inlägget på och sedan kontakta dig.